Életrajz
2008 óta a Ludwig Múzeum Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteménykezelési és műtárgyvédelmi stratégiájának felelőse. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában a médiaművészet megőrzésének elméleti és gyakorlati lehetőségei foglalkoztatják Peternák Miklós témavezetésével.
2006-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett kőszobrász-restaurátor, valamint művészettörténet és vizuális tanár (MA) szakokon. Ezt követően a Szépművészeti Múzeumban dolgozott, ahol az Egyiptomi Gyűjtemény számára műtárgyakat restaurált és részt vett az időszaki kiállítások műtárgyvédelmi tevékenységében.
A Ludwig Múzeumban főbb tevékenységei közé tartozik a kortárs művészet (hagyományos és médiaművészeti alkotások) restaurálása és megőrzése területén folytatott módszertani kutatás. Nemzetközi tudományos tevékenység előmozdítása a műtárgyvédelem és restaurálás területén: projektek, konferenciák szervezése. Gyűjteményi raktárak, műtárgyakkal kapcsolatos logisztikai feladatok, irányítása. Előadói és oktatói tevékenység a Ludwig Módszertani Központban, az MKE Doktori Iskola és a Magyar Nemzeti Múzeum tanfolyamain, valamint a felsőfokú restaurátorképzésben. Hazai és nemzetközi műtárgykölcsönzések, valamint időszaki és állandó kiállítások szervezésének koordinálása.
Közreműködik számos hazai és nemzetközi műtárgykölcsönzés szervezésében (Kunsthal Rotterdam, Museum Ludwig Köln, Tate Liverpool, LENTOS Kunstmuseum Linz, Museo Cantonale d’Arte Lugano, Kunsthaus Zug, Museo Serralves Porto, Albertina Vienna, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Kunsthalle Bielefeld, Belvedere Vienna, Museum Kampa Prague, Musea Brugge stb.)
Absztrakt
Megőrzés folyamatban
A mozgóképek és a digitális tartalmak mindennapjaink részét képezik, és így a technológia öregedési folyamata és változásai hétköznapi jelenségnek számítanak. A hagyományos (konzervatív) műtárgyak restaurálásával ellentétben a médiaművészeti tárgyak romlása gyorsabb, és ráadásul ezek a médiumok is kulturális örökségünk részei. Ez állandó kihívást jelent a múzeumi gyűjtés és megőrzés szempontjából. Egy közgyűjteménynek egyre inkább szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy erre a problémára hosszú távú megoldást kell találnia. Magyarországon a médiaművészet nem csak a szoftver alapú művészetet jelenti, hiszen a rendszerváltás előtt például a fotó az akkor elérhető és a közösség számára használható új médiumot, és akár egy performansz dokumentációját jelentette. Jelenleg a Ludwig gyűjteményének legsérülé- kenyebb műveit kortárs fotográfiák, nyomatok és médiaművészeti alkotások képezik. A korszerű és sikeres műtárgyvédelem elengedhetetlen feltétele, hogy a restaurálás hazai területe kiszélesedjen, hiszen a kortárs művészet folyamatosan változik, ezért a konzerválási gyakorlatot is új szempontok alapján kell megközelíteni. Intézményi háttér nélkül a médiaművészeti alkotások elévülnek, mert a művészek nem tudják biztosítani az alkotások működőképes állapotát. Azonban a dokumentálás és az archiválás pusztán funkcionális tevékenység és a médiaművészet megőrzése nemcsak a digitális fájl megőrzését jelenti, ennél sokkal összetettebb a kérdés. Mi az amit meg kell őriznünk, és mi számít igazán? Nos… erre a kérdésre keressük a választ.