2017-01-09

Iolanda RATTI

Életrajz

Kortárs Művészettörténetből szerezte az MA és a posztgraduális diplomáját azUniversity of Milan egyetemén, diplomamunkáját, komplex mozgóképet és hangot használó installációk elméleti és gyakorlati megőrzésével kapcsolatos kérdésekről.Iolanda Ratti részt vett a New Media gyűjtemények kezeléssel, katalogizálással és megőrzéssel kapcsolatos kurzusokon, különösen 2009-ben SOIMA (Hang és Kép gyűjtemények) a ICCROM, amellyel jelenleg is együttműködik. A milánói Museo del Novecento asszisztens kurátorként dolgozott 2004-től 2010-ig, amikor csatlakozott a londoni Tate Gallery Time Based Media Conservation Departmenthez is. 2009-ben a milánói Fine Arts Academy Brera egyetemen tanított “Conservation of Moving Images” című kurzust. 2011-től ő az Olasz Regionális INCCA(International Network for the Conservation of Contemporary Art)csoport koordinátora Anna Laganà-val és Fabiana Cangià-val együtt. 2014-ben megkapta a milánói Városi Múzeumok kortárs művészeti gyűjteményi kurátor pozícióját. 2013-tól szabadúszó konzervátori specialistaként dolgozik a milánói Pirelli HangarBicoccaban.

 

 

Absztrakt

A médiaművészeti restaurátor szerepe elmélet és gyakorlat között

Az elmúlt évtizedben gyűjteményi kurátorként és restaurátorként dolgoztam különböző intézményekben. Annak ellenére, hogy Olaszországban a médiarestaurátor mint olyan nem létezik, rendre a médiarestaurálás problémáival találtam magam szemben, legyen szó digitális megőrzésről, dokumentá- lásról, új műtárgyak előállításáról, fenntartásról vagy megfelelő megelőző restaurátori tervek. Saját tapasztalataimból – hibrid képzettségemből, illetve abból, hogy milyen sokféle intézménynél dolgoztam már – kiindulva, felvetek néhány lehetséges megközelítést a médiaművészeti restaurátor szerepéről és sajátosságairól ma, amikor a restaurátorok és a kurátorok vegyes technikájú médiagyűjteményekért felelnek. Valós az igény a technikai tudásra és a szakmaiságra, mégis azt szeretném inkább bemutatni, hogy saját tapasztalatom szerint a médiaművészet restaurálásának holisztikus megközelítése, amely eltö- rölné az éles határt a kurátori és a restaurátori szerepek között, hogyan lehetne a lehető legjobb válasz.

 

TÁMOGATÓK

 

A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 – Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány