2017-01-08

Dragan ESPENSCHIED

Életrajz

Dragan EspenschiedDragan Espenschied (született 1975-ben, Németországban) médiaművész, számítógépes népzenész, digitális kultúra kutató és restaurátor. Stuttgartban, illetve New Yorkban él és dolgozik.

Espenschied művészeti kutatásának területe a digitális kultúra előzményeire összpontosít, amelyet inkább a felhasználók, semmint a hekkerek, fejlesztők, vagy a feltalálók szemszögéből vizsgál. Olia Lialinával, a net art úttörőjével közösen megalkották annak a munkának a lényeges elemét, mely a hálózat központú kultúrtörténet bemutatásával és annak publikálásával foglalkozik.

Espenschied a Transmediale Fesztivál- és a Vilem Flussel Archívum-nak dolgozott. Kidolgozta az elméleti és gyakorlati emuláció folyamatát, továbbá a Freiburgi Egyetem kutatójaként dolgozott. 2014 óta a digitális (born-digital) művészettel foglalkozó Rhizome gyűjteményének Állományvédelmi Vezetője. Szakmai tapasztalata kiterjed az állományvédelmi, a megőrzési és az emulációs stratégiák kidolgozására.

 

 

Absztrakt

A szoftver „más mint a többi” művészet

A szoftver „mindentől különbözik” (David Gelerntner), ami megnehezíti a megőrzésését. A hagyományos restaurálás és archiválás gyakorlatából származó olyan metaforák, mint a felvételek és a fájlok rögzítése – sőt még maga az adat és a tárgyak – sem bizonyulnak kielégítőnek a gyorsan változó hardverek, hálózatok és rendszerfrissítések látszólag végtelenül komplex realitásával. Hogy lehetséges egy ilyen körülmények közt megőrizni a szoftveralapú vagy akár az internetalapú művészetet? A Rhizome és partnerei új típusú munkafolyamatokat és a megőrzést segítő eszközöket tudtak kifejleszteni azáltal, hogy a számítógépeket újrajátszá- sok („reenectments”) szereplőinek tekintették, a szoftvert pedig a zenei kottához hasonlították. Dragan Espenschied bemutatja, hogy hogyan alakította a Rhizome hozzá- állását a műtárgymegőrzéshez az, hogy egy eredendően digitális, hálózati művészettel foglalkozó intézetről van szó; majd egy workshop keretén belül bevezet a Webrecorder és az Emulation as a Service felhasználási lehetőségeibe.

TÁMOGATÓK

 

A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 – Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány