„Mi a restaurátor feladata?”

MÉDIAMŰVÉSZET MEGŐRZÉSE SZIMPÓZIUM
2017. március 23-24.

A mozgóképek és a digitális tartalmak mindennapjaink részét képezik, és folyamatos változásban tartják a világot. A művészek tobzódnak a naponta szaporodó, új technikai lehetőségekben, amelyeket tudatosan alkalmaznak munkájuk során, és egyre inkább az összetett műtárgyhordozók és a médiaművészet irányába mozdulnak el.

A technológia öregedési folyamata és változásai manapság hétköznapi jelenségnek számítanak, így a hagyományos (konzervatív) műtárgyak restaurálásával ellentétben a médiaművészeti tárgyak romlása gyorsabb, és ráadásul ezek a médiumok is kulturális örökségünk részei.

Ez állandó kihívást jelent a múzeumi gyűjtés és megőrzés szempontjából. Egy közgyűjteménynek egyre inkább szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy erre a problémára hosszú távú megoldást kell találnia.

A felhasznált anyaghordozók sokszínűségéből adódóan a műtárgyak kölcsönzése, utaztatása, raktározása, kiállítása és installálása összetett feladat.
Ahhoz, hogy ezek a művek állandó és integráns részét képezzék egy múzeumi gyűjteménynek, meg kell változnia a megőrzéssel és műtárgyvédelemmel kapcsolatos hozzáállásnak. A korszerű és sikeres műtárgyvédelem elengedhetetlen feltétele, hogy a restaurálás hazai területe kiszélesedjen.

Szakszerű műtárgyvédelmi, digitalizálási, nyilvántartási és dokumentálási stratégia megteremti a műtárgyak megőrzésének hosszú távú feltételeit.

 

MIÉRT FONTOS?

  • a technológia alapú kortárs művészet folyamatosan változik, ezért a konzerválási gyakorlatot új szempontok alapján kell megközelíteni
  • a hazai restaurátorok továbbképzésére a kortárs alkotások megőrzésével kapcsolatban jelenleg nincs lehetőség
  • kapcsolatépítés a kortárs műtárgyak terén tapasztallattal rendelkező, nemzteközi restaurátorokkal

CÉLCSOPORT

  • restaurátor diplomával rendelkező szakemberek
  • médiaállománnyal rendelkező gyűjtemények
  • kortárs médiát használó művészek
  • művészettörténészek, muzeológusok, kurátorok
  • művészeti és információtechnológiai képzésben résztvevő felsőoktatási intézmények és hallgatói

CÉLZOTT KÉRDÉSEK

  • médiaművészeti eljárások azonosítása
  • dokumentálási, állapotfelmérési terminológiák és módszerek
  • művek bemutatásának lehetőségei
  • terjesztés és sokszorosítás problémája
  • műtárgyvédelmi és digitalizálási stratégiák
  • hosszú távú megőrzés gyakorlati lépései

„Mentés másként...”
Mi marad az újmédia-művészetből?

2017. február 24. – 2017. március 26.

A konferenciához kapcsolódó kiállítás a médiaművészet magyarországi kezdeteitől napjainkig tartó időszakot, a folyamatosan megújuló technológiákat alkalmazó művészek munkásságát mutatja be. Középpontjában olyan, a Ludwig gyűjteményben található műalkotások állnak, amelyek átfogó képet nyújtanak a médiaművészet főbb irányzatairól, ugyanakkor illusztrálják ennek a műfajnak a speciális kelet-európai vonásait is. A munkák nem önmagukban, hanem készítési folyamatukat láthatóvá téve kerülnek a nagyközönség elé. Nem titkolt szándékunk, hogy a technológialapú kortárs műtárgyak konzerválási és bemutatási problémáit is feltárjuk, és végre felhívjuk a figyelmet arra, hogy a médiaművészeti produktumok amortizációja elkerülhetetlen, ha nem kezdődik el egy megőrzési folyamat kidolgozása.

A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány.

A kiállító művészek:

BEÖTHY Balázs | BÓDY Gábor | CSÁKI László – PÁLFI Szabolcs | CSONTÓ Lajos | CSÖRGŐ Attila | ENYINGI Tamás –  KESERUE Zsolt | ESTERHÁZY Marcell | Andreas FOGARASI | FORGÁCS Péter | HAJAS Tibor | HALÁSZ Károly | KELE Judit | KIS VARSÓ | KOMORÓCZKY Tamás | LENGYEL András | Olia LIALINA | MAURER Dóra | NÉMETH Hajnal | NÉMETH Ilona | RÓNAI Péter | SOCIÉTÉ RÉALISTE | ST.AUBY Tamás | Alexei SHULGIN | SUGÁR János | SZEGEDY-MASZÁK Zoltán – LANGH Róbert – FERNEZELYI Márton – Richard ACZEL | SZIRTES János | TÓT Endre | VÁRNAI Gyula | WALICZKY Tamás

Vitaindító előadók

Wolfgang ERNST

Wolfgang ERNST

médiaelmélet professzor
Humboldt Universität (HU), Berlin (D)
Dragan ESPENSCHIED

Dragan ESPENSCHIED

műtárgyvédelmi igazgató
Rhizome, New Museum, New York (USA)
Frederika HUYS

Frederika HUYS

restaurátor
Protocol Room, Antwerpen, Belgium (B)
KÓNYA Béla Tamás

KÓNYA Béla Tamás

MAPS 2017 projekt menedzser, osztályvezető
Műtárgyvédelmi és Restaurátor Osztály, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest
Bernhard SEREXHE

Bernhard SEREXHE

művészettörténész, kurátor, író
ZKM, Center for Art and Media, Karlsruhe, (D)
Glenn WHARTON

Glenn WHARTON

professzor
New York University, New York (USA)
Gaby WIJERS

Gaby WIJERS

igazgató
LIMA, Amsterdam (NL)

Panelvita előadók

Patricia FALCAO

Patricia FALCAO

időalapú média restaurátor
Tate, London (UK)
Gema GRUESO OTALO

Gema GRUESO OTALO

újmédia restaurátor
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), Madrid, (S)
Ellen JANSEN

Ellen JANSEN

művészettörténész, restaurátor
University of Amsterdam (UvA), Amsterdam (NL)
Kate LEWIS

Kate LEWIS

főrestaurátor
The Museum of Modern Art (MOMA), New York (USA)
Nahid MATIN POUR

Nahid MATIN POUR

vezető restaurátor
ZKM, Center for Art and Media, Karlsruhe, (D)
Dorcas MÜLLER

Dorcas MÜLLER

“Laboratory for Antiquated Video Systems” vezetője
ZKM, Center for Art and Media, Karlsruhe, (D)
Lívia NOLASCO-RÓZSÁS

Lívia NOLASCO-RÓZSÁS

kurátor
ZKM, Center for Art and Media, Karlsruhe, (D)
Iolanda RATTI

Iolanda RATTI

restaurátor
Pirelli HangarBicocca, Milan (I)
Ramon REICHERT

Ramon REICHERT

újmédia professzor
Institute for Theater-, Film- and Media Studies, University of Vienna (UW) Vienna (A)
Christa SOMMERER

Christa SOMMERER

professzor, médiaművész
University of Art and Industrial Design (KL), Linz (A)
Sanneke STIGTER

Sanneke STIGTER

egyetemi docens
University of Amsterdam (UvA), Amsterdam (NL)
Elżbieta WYSOCKA

Elżbieta WYSOCKA

digitális adattár vezető
Filmoteka Narodowa (FN), Warsaw (PL)

Konferencia regisztráció

HELYSZÍN

LUDWIG MÚZEUM - KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum az ország legjelentősebb kortárs művészeti intézményeként a hazai és a nemzetközi képzőművészet legfrissebb trendjeit, legjelentősebb alkotóit gyűjti és mutatja be a nagyközönségnek. A közel 600 darabot számláló, regionálisan is jelentős gyűjteményben olyan művészektől láthatóak páratlan alkotások, mint Pablo Picasso, Andy Warhol, Keith Haring vagy Yoko Ono. Kiállításaival, pezsgő programkínálatával a múzeum arra törekszik, hogy mind többek számára hozza közelebb a kortárs művészetet, a legfiatalabbaktól a legidősebbekig, segítsen megérteni és megkedvelni a ma izgalmas vizuális kultúráját. Az intézmény Budapest fontos kulturális attrakciója, tevékenységével meghatározó szerepet vállal a város 21. századi arculatának alakításában.

GYŰJTEMÉNY

A gyűjtemény legsérülékenyebb műveit a kortárs fotográfiák, nyomatok és az új médiaművészeti alkotások képezik (a gyűjtemény 30%). A múzeum a Kelet és Közép Európai 60-as évektől napjainkig terjedő időszak művészetének gyűjtésére fókuszál. A Ludwig Múzeum 1997-ben vásárolta meg az első olyan installációt, amely mozgóképet, azaz videót is tartalmazott. Innentől kezdve a múzeumi gyűjtésben rendszeresen szerepeltek videó munkák. Mára több mint 70 videó, film illetve videó-installáció van a Ludwig Múzeum tulajdonában.

ELÉRHETŐSÉG

LUDWIG MÚZEUM
KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

Művészetek Palotája
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.

MAGYARORSZÁG


UTAZÁSTERVEZŐ

TÁMOGATÓK

 

A Ludwig Múzeum együttműködő partnere a C3 – Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány